به گزارش وب سایت خبری باغخواص، امروز حجامت یکی از راههای مطمئن و مورد سفارش در درمان بسیاری از امراض است و میتواند بین انرژیهایی که در بدن است تعادل ایجاد کند و اثرات کوتاه مدت و بلند مدت دارد، اما معمولاً اثرات آن در درازمدت مشاهده میشود، روزهای ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری به جز دی ماه که انجام حجامت در آن ممنوع شده برای انجام حجامت توصیه شده است.
در کتاب “طبالرضا” آمده است که «حجامت را بر اساس “سن و روز” میتوان انجام داد، یعنی اینکه یک فرد ۲۰ ساله میتواند هر ۲۰ روز یک بار حجامت را انجام دهد» ولی بهترین زمان حجامت اردیبهشت ماه است.
در روایات و احادیث ائمه اطهار(ع) توصیه شده که حداقل سالانه ۶ بار و حداکثر ۱۸ بار حجامت انجام شود.
اما پیامبر خدا(ص) درباره اینکه حجامت چه هنگامی سودمندتر و شفادهنده کدام مرضهاست، میفرمایند: “هر کس در روز سهشنبه هفدهم یا نوزدهم یا بیست و یکم ماه، حجامت کند، این حجامت برای وی شفای همه دردهای سال خواهد بود و افزون بر آن، شفای سردرد، دندان درد، دیوانگی، جذام و پیسی نیز خواهد بود۱”.
آن حضرت درباره فواید حجامت نیز فرمودند: “حِجامت، عقل را افزون میکند و بر قدرت حافظه میافزاید۲”.
امام علی(ع) نیز فرمودند: “حِجامت، بدن را صحّت میدهد و عقل را استحکام میبخشد۳”.
پیامبر خدا(ص) همچنین درباره فواید این روش درمانی فرمود: “حجامتِ در سر، درمانی برای دیوانگی، جذام، شب کوری، پیسی و سردرد است۴”.
در جایی دیگر به نقل از سَلْمی خدمتگزار پیامبر خدا از ایشان نقل شده که فرمودند: “هر گاه کسی از ما از سردرد، اظهار ناراحتی میکرد، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم میفرمود: «برو حجامت کن»؛ و چون کسی از ما پادرد داشت، میفرمود: «برو آن را به حنا خضاب کن۵”.
همچنین از حمزه بن طیّار نقل شده که نزد امام کاظم علیهالسلام بودم. دید که آه و ناله میکنم. فرمود : «تو را چه شده است؟».
گفتم: دندانم. فرمود: “چه خوب بود حجامت میکردی!”. من نیز حجامت کردم و دردم، فرو نشست. امام علیهالسلام را از این موضوع، آگاه کردم. به من فرمود: «مردم به هیچ دارویی بهتر از یک مَکشِ خون یا یک”مَزْعه” عسل، درمان نجستهاند۶”.
رسول خدا همچنین میفرمایند: “اگر خون در درونتان به جوش میآید، حجامت کنید؛ چراکه خون، گاه ممکن است در درون شخص، طغیان کند و وی را بکُشد۷”.
منابع:
۱-الخصال، صفحه ۳۸۵، حدیث ۶۸ عن أبی سعید الخدری، بحار الأنوار، جلد ۵۹، صفحه ۳۸، حدیث ۶ دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۴۰۲
۲- مکارم الأخلاق، جلد ۱، صفحه ۱۷۴، حدیث ۵۱۸، بحار الأنوار، جلد ۶۲، صفحه ۱۲۶، حدیث ۸۲؛ سنن ابن ماجه، جلد ۲، صفحه ۱۱۵۴، حدیث ۳۴۸۸، المستدرک علی الصحیحین، جلد ۴، صفحه ۲۳۴، حدیث ۷۴۷۹ کلاهما نحوه، الفردوس، جلد ۲، صفحه ۱۵۴، حدیث ۲۷۸۱ کلّها عن ابن عمر دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۲۴۴
۳- الخصال، صفحه ۶۱۱، حدیث ۱۰ عن أبی بصیر ومحمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه علیهمالسلام، تحف العقول، صفحه ۱۰۰ وفیه «تُصِحُّ» بدل «تُصَحِّحُ» ، بحارالأنوار، جلد ۶۲، صفحه ۱۱۴، حدیث ۱۸ دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۲۴۴
۴- المعجم الکبیر، جلد ۲۳، صفحه ۲۹۹، حدیث ۶۶۷ عن اُمّ سلمه وج ۱۲، صفحه ۲۲۵، حدیث ۱۳۱۵۰ عن ابن عمر، الفردوس، جلد ۲، صفحه ۱۵۴، حدیث ۲۷۷۹ عن ابن عبّاس وکلاهما نحوه، کنز العمّال، جلد ۱۰، صفحه ۱۳، حدیث ۲۸۱۲۹؛ بحارالأنوار، جلد ۶۲، صفحه ۱۲۶، حدیث ۸۱ دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۲۶۶
۵- المعجم الکبیر، جلد ۲۴، صفحه ۲۹۸، حدیث ۷۵۵، تهذیب الکمال، جلد ۱۹، صفحه ۱۲۳، مسند ابن حنبل، جلد ۱۰، صفحه ۴۴۶، حدیث ۲۷۶۸۸ نحوه، کنزالعمّال، جلد ۷، صفحه ۱۳۱، حدیث ۱۸۳۵۰ دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۲۶۶
۶- الکافی، جلد ۸، صفحه ۱۹۴، حدیث ۲۳۱، بحار الأنوار، جلد ۶۲، صفحه ۱۶۳، حدیث ۸ دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۴۰۲
۷- طبّ الأئمّه لابنی بسطام، صفحه ۵۷ ، بحارالأنوار ، جلد ۶۲، صفحه ۱۲۰، حدیث ۴۲ دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۴۶۲
دیدگاهتان را بنویسید